SEO ordbog

Få svaret på, hvad forskellige SEO-relaterede termer betyder i vores SEO ordbog. Vi arbejder hele tiden på at udvide den. Kan du ikke finde det, du leder efter? Du kan altid tage kontakt til os på chatten, hvis du har yderligere spørgsmål.

Tilbage til FAQ

ALT tag

  ALT tag, er en alternativ tekst på et billede. ALT tag hjælper med at fortælle søgemaskinerne, hvad der er på billedet. Ved optimal brug af ALT tag forbedres websites muligheder for en god placering i søgeresultaterne og især i Googles billedsøgning.

Ankertekst

En ankertekst er teksten i et link. Linkets tekst – ankerteksten – fungerer informerende i forhold til at forklare brugeren, hvad denne vil mødes af, når vedkommende klikker på linket. Det er bestemt SEO-væsentligt at anvende beskrivende ankertekster. I følgende sætning eksemplificeres en ankertekst: “Vil du lære mere om SEO? Læs mere om SEO i vores blogindlæg: Hvad er SEO?“. Ankerteksten er i dette link altså “Hvad er SEO?”.

Backlink

Backlinks (som vi også kalder indgående links) omhandler, når der fra en anden hjemmeside linkes til dit website. Gennem relevante backlinks kan du forbedre dine placeringer på søgemaskinerne.

Broken link

Et broken link – også kaldet et “dødt link” – er et link på en hjemmeside, der ikke er funktionelt. Et link, hvor du intet indhold finder ud over en fejlmeddelelse. Broken links ender du på, hvis du eksempelvis skriver en webadresse ind, der ikke findes. Brokens links kan man også støde på, hvis en virksomhed har ændret en landingssides URL til en ny URL, uden at de samtidig har lavet redirect fra den gamle URL til den nye URL.

Browser

En browser – også kaldet webbrowser – bruges til at indhente og vise websider. Vi bruger browsere, når vi bevæger os rundt på internettet. Eksempler på browsere, som du kender, er Chrome, Firefox og Internet Explorer.

Bing

Bing er en søgemaskine ligesom Google. Bing er ejet af Microsoft.

Click Through Rate (CTR)

Click Through Rate – på dansk klikrate – omhandler, hvor mange kliks du får i forhold til antal eksponeringer. Inden for SEO angiver CTR, hvor mange af de, der ser din hjemmeside i søgeresultaterne, som også ender med at klikke sig ind på din hjemmeside.

Ved at dividere antallet af folk, der har klikket sig ind på din hjemmeside fra søgemaskinerne, med antallet af visninger, som din hjemmeside har fået i søgemaskinerne – og efterfølgende gange med 100 – finder du din CTR målt i procent. Har din hjemmeside fx fået 240 visninger, hvor 12 har klikket sig videre ind på din hjemmeside, ganges dette ud således: 240 visninger / 12 kliks * 100 = 5 % i CTR.

Content

Når vi benytter os af ordet “content”, refererer vi til alt det indhold, der er visuelt tilgængeligt på en hjemmeside. Dette være sig altså både tekst på hjemmesiden, billeder og videoer. Din hjemmesides content har stor indflydelse på, hvordan hjemmeside rangerer på Google.

Content Management System (CMS)

Et Content Management System – forkortet CMS – er et system, som vi bruger til at styre og vedligeholde hjemmesider. Der findes rigtig mange forskellige CMS’er, hvor et af de mest kendte er WordPress, som bruges på rigtig mange hjemmesider verden over.

Domain rating

DR er en forkortelse for “Domain Rating” – på dansk “domænerating”. Domain Rating henviser til styrken af hjemmesidens linkprofil sammenholdt med andre hjemmesider. Skalaen går fra 0-100, hvor 100 er det stærkeste, du kan opnå. En høj Domain Rating giver dig større sandsynlighed for at opnå bedre resultater på søgemaskinerne.

Domæne

Et domæne er en hjemmesides unikke navn på internettet. Https://setion.dk/ er et eksempel på et domæne. Det er altså præcis det, som folk skal skrive ind i deres internetbrowsere for at besøge en given hjemmeside.

Duplicate content

“Duplicate content” – også kaldet “duplikeret indhold” – bruger vi inden for SEO-verdenen om det faktum, når to sider på samme hjemmeside i for høj grad indeholder det samme indhold (eksempelvis for meget af det samme tekst). Søgemaskiner som eksempelvis Google slår hårdt ned på, når to sider på samme hjemmeside minder for meget om hinanden indholdsmæssigt.

Google

Google er den afgjort mest brugte søgemaskine i verden. Af netop denne grund er det denne søgemaskine, som vi har fokus på, når vi arbejder med søgemaskineoptimering hos SETION.

Hyperlink

Hyperlinks, som du oftest finder i formen af fremhævede ord eller symboler, er helt centrale for internettet. Hyperlinks binder nemlig to sider sammen. De gør, at vi kan klikke på en knap, noget tekst eller et billede og komme videre til en ny side.

Indeksering

Inden for SEO taler vi om “indeksering”, når vi taler om det at gøre sin hjemmeside søgbar i søgemaskinerne. En hjemmeside skal være indekseret, før den vil være at finde på søgemaskiner som eksempelvis Google, som jævnligt kigger forbi og registrerer indholdet.

Indgående links (linkbuilding)

Indgående links (også kaldet backlinks) omhandler, når en anden hjemmeside end din egen linker til din hjemmeside. Dette kan ske i form af eksempelvis et blogindlæg på en given hjemmeside, hvor dele af teksten i dette blogindlæg indeholder et klikbart link med en URL, der fører den hjemmesidebesøgende ind til din hjemmeside. Når indgående links er bygget optimalt, har de en positiv indflydelse på din hjemmesides rangering på de forskellige søgemaskiner.

Interne links (linkbuilding)

Interne links – eller intern linkbuilding – omhandler linkbuilding på samme hjemmeside. Når du på én landingsside på din hjemmeside laver et link til en anden landingsside på din hjemmeside, har du lavet et internt link og altså intern linkbuilding. I denne sætning har vi lavet et internt link, idet vi linker og henviser til, at du kan læse mere om linkbuilding her.

Keywords

Keywords – på dansk “søgeord” – taler vi om, når vi snakker ord, som folk laver søgninger på på søgemaskinerne (fx søgemaskinen Google). Eksempler på keywords kan i grunden være alt, da det handler om, hvad folk søger på på søgemaskinerne. “Parkeringsplads københavn”, “restaurant aarhus” og “tapas aalborg” kan nævnes som eksempler.

Konvertering

Inden for SEO – og digital markedsføring som et hele – bruger vi ordet “konvertering”, når vi taler om, at hjemmesidebesøgende udfører værdifulde handlinger, når de besøger en given hjemmeside. På webshops refererer vi som oftest til konverteringer, når vi snakker køb på hjemmesiden. Konverterer en hjemmeside godt, foretager mange af de besøgende køb, når de besøger siden. Konverteringer kan dog også være eksempelvis tilmeldinger til et nyhedsbrev eller udfyldelse af en kontaktformular. Konverteringer er altså det, vi gerne vil have vores besøgende til at gøre, når de besøger vores hjemmeside.

Landingsside

En landingsside er en given side på din hjemmeside, som folk lander på, når de på en af søgemaskinerne (fx Google) har klikket på et søgeresultat, der leder dem til din hjemmeside. Søger man fx “SETION” på Google, er første søgeresultat et link til SETIONs forside https://setion.dk/, som i dette tilfælde så udgør en landingsside. Inden for SEO er det væsentligt, at søgeresultat og landingsside indhold harmonerer, så den hjemmesidebesøgende mødes et noget indhold, der har relevans for deres søgning.

Link

Links er fuldstændig fundamentale for internettet. De gør, at vi kan komme fra en side til en anden, når vi bevæger os rundt online. Du finder oftest links i formen af fremhævede ord, billeder, videoer og symboler, der er klikbare.

Linkbuilding

Linkbuilding er en SEO-disciplin, der omhandler skabelsen af links, som henviser fra en (hjemme-)side til en anden – dette med formålet om at øge denne hjemmesides relevans i søgemaskinernes (Google, Bing og Yahoo blandt andet) øjne. Sidder du stadig og spørger dig selv, hvad linkbuilding i grunden er? Så læs vores blogindlæg – Hvad er linkbuilding? – og bliv klogere.

Long tail søgeord

Longtail søgeord er søgeord bestående af over to ord – oftest tre til fem ord. Kendetegnende for longtail søgeord er lav trafik og konkurrence. Disse søgeord er altså meget specifikke søgninger. Eksempler på longtail søgeord kan være “dansk landholdstrøje langærmet m”, “stor sofa med dobbelt chaiselong” og “billig seo uden binding”.

Metabeskrivelse

En metabeskrivelse (på engelsk “meta description) er den lille tekst, som bliver synlig under søgeresultatets title tag og hjemmesidens URL, når du laver en søgning på Google.  Metabeskrivelsen bør indeholde en kort beskrivelse af, hvad man som hjemmesidebesøgende vil blive mødt af, hvis man klikker sig videre fra givne søgeresultat.

On page SEO

“On page SEO” er SEO-tekster, der er visuelt tilgængelige på din hjemmeside. Altså tekster, der læses af dine hjemmesidebesøgende. On page-teksterne, som vi skriver hos SETION, er altid udarbejdet af professionelle tekstforfattere og ud fra bedst mulig SEO-praksis. Teksterne, som vi skriver, omhandler kun søgeord, der er relevante for givne hjemmeside og virksomhed at rangere på.

Pagespeed

Når man taler om “pagespeed” (på dansk: sidehastighed), taler man om hjemmesiders loadtid – altså hvor lang tid en hjemmesides forskellige sider er om at loade, når man har klikket sig ind på dem. Inden for SEO udgør sidehastighed en væsentlig faktor, da Google belønner hurtige loadtider.

Primært søgeord

De primære søgeord er de søgeord, som man finder det vigtigst at søgemaskineoptimere sin hjemmeside efter. De primære søgeord er altså søgeord, som man vurderer, har vigtig betydning for ens forretning. Tilpasser ens ydelser og/eller produkter sig flere primære søgeord, giver det god mening at fordele disse ud over flere forskellige landingssider.

Ranktracker

Med en ranktracker kan du holde øje med dine placeringer på Google på – for dig – relevante søgeord. Ranktrackeren, som du får adgang til som kunde hos SETION, opdateres dagligt, hvilket giver dig mulighed på daglig basis at følge med i, hvordan dine søgeords placeringer på Google klarer sig – om de går frem, tilbage eller er statiske. Det er væsentligt, at man følger sine søgeords placeringer på Google via en ranktracker, når man arbejder med SEO.

Redirect

Inden for SEO taler vi om “redirect” – på dansk “omdirigering” – når vi sender brugeren ind til en anden landingsside end den, som de først klikkede sig ind på. Redirects er oplagte at sætte op, hvis man ændrer i landingssiden for en given URL. Ændrer vi eksempelvis URL’en “www.setion.dk/kom-i-gang” til “www.setion/kom-i-gang-nu”, er det væsentligt, at vi får sat et redirect fra den gamle webadresse til den nye, så folk, der via eksempelvis gamle links måtte ende på den gamle URL, bliver sendt direkte ind på den nye URL.

Sekundært søgeord

Til forskel for de primære søgeord, som er de vigtigste søgeord for din virksomhed, udgør sekundære de mindre relevante søgeord, der dog stadig har relation til de ydelser/produkter, du tilbyder virksomhed.

SEO (Search Engine Optimization)

SEO er en forkortelse for “Search Engine Optimization” – på dansk “Søgemaskineoptimering”. SEO omhandler optimering af hjemmesider i forhold til at få disse til at rangere højst muligt på søgemaskinerne (eksempelvis Google) på relevante søgninger.

Short tail søgeord

Short tail søgeord er søgeord bestående højst to ord. Kendetegnende for short tail søgeord er høj søgevolumen og tilhørende stor konkurrence. Disse søgninger er altså særdeles generiske. Eksempler på short tail søgeord kan være “nike sko”, “t shirt” og “fisk”.

Søgemaskineoptimering (SEO)

Termen “søgemaskineoptimering” – på engelsk “Search Engine Optimization – bruger vi om det arbejde, som ligger i at få hjemmesider til at rangere højst muligt på søgemaskinerne (eksempelvis Google) på relevante søgninger.

Søgeord

Et søgeord – på engelsk “keyword” – refererer vi i SEO-sammehæng til, når vi snakker om ord, der søges på på søgemaskinerne (fx søgemaskinen Google). Eksempler på søgeord kunne være “cykelhandler kolding”, “restaurant odense” eller “seo uden binding”. Eksemplerne kan i grunden være alt, da søgeord altså omhandler alt, der søges på på søgemaskinerne.

Søgeordsanalyse

En søgeordsanalyse er en analyse, hvor man finder frem til de søgeord, der er relevante for en given virksomhed at blive fundet på på Google. Her kigger man altså på de søgeord, der har relevans for virksomheden, og som der til har en relevant søgevolumen (hvor mange månedlige søgninger, der er på de forskellige søgeord). Med en søgeordsanalyse kan man finde frem til, hvad der ligger af potentiale i at opnå gode placeringer på søgemaskinerne. Ved tilmelding til SETION modtager du en gratis og uforpligtende søgeordsanalyse.

Søgevolumen

Vi refererer til “søgevolumen”, når vi snakker om, hvor mange gange der søges på givne søgeord på søgemaskinerne (fx søgemaskinen Google). Søges der eksempelvis 1000 gange månedligt på “seo uden binding”, har søgeordet “seo uden binding” en søgevolumen på 1000. Mange forskellige udbydere tilvejebringer statistikker om søgevolumen.

Title tag

Title tags er den øverste, klikbare overskrift, som du ser, når du laver en søgning på Google. Netop URL’ers title tags er en af de vigtigste faktorer inden for on page-SEO. Title tags skal være relevante i forhold de søgninger, som man vil rangere højt på. Derudover skal dit title tag også gerne være attraktivt for folk at klikke på, således de vælger dit link fremfor dine konkurrenters.

Trafik

Inden for SEO-verdenen refererer vi til besøgende på websites, når vi snakker om “trafik”. Hvis en hjemmeside har “masser af trafik”, mener vi, at den har masser af besøgende.

Udgående links (linkbuilding)

Udgående links er modpolen til indgående links. Disse links omhandler, når du fra din hjemmeside linker til en anden hjemmeside. Det kan være, at du har skrevet et blogindlæg, hvor du henviser til et domæne, hvor man som hjemmesidebesøgende kan læse mere. Dette vil i så fald være et udgående link. Modsat indgående links har udgående links ikke samme indflydelse på dine placeringer på diverse søgemaskiner.

URL

En URL er en forkortelse for den engelsksprogede term: “Uniform Ressource Locator”. Helt simpelt forklaret udgør en “URL” en websides adresse. To eksempler på en URL er https://setion.dk/ og https://setion.dk/faq/.

Webbrowser

En webbrowser – også kaldet browser – benytter vi os af, når vi bevæger os rundt på internettet. Vi bruger denne til at indhente og vise os blandt andet HTML-dokumenter. Eksempler på browsere, som du kender, er Chrome, Firefox, Safari og Microsoft Edge.

Tilbage til FAQ

Kan du ikke vente med at starte dit SEO-eventyr?

SETION er den fleksible, automatiserede SEO-løsning, som du kan tilpasse fuldstændig efter din virksomheds behov.

Kom i gang