Hvad er SEO?
Er “Hvad er SEO?” et spørgsmål, som du har stillet dig selv før, og er du stadig ikke klar over, hvad udtrykket egentlig dækker over? Så læs med i dette blogindlæg, hvor vi på simpel vis beskriver termen nøjere.
Få søgemaskineoptimering forklaret her
Et oplagt sted at starte, når man ønsker at besvare spørgsmålet, “Hvad er SEO?”, er ved udtrykkets forkortelse, og hvad det dækker over. “SEO” er nemlig en forkortelse for det engelske udtryk Search Engine Optimization, der – oversat til dansk – er søgemaskineoptimering. Helt overordnet omhandler søgemaskineoptimering, hvad man bør gøre af initiativer for at sørge for, at ens hjemmeside placeres øverst i søgeresultaterne på søgemaskinerne (Google, Bing og Yahoo blandt andet), når eksempelvis potentielle kundeemner søger efter ydelser og/eller produkter, som ens virksomhed tilbyder.
Har du eksempelvis en tømrervirksomhed, der opererer i Fredericia og omegn, vil du med al sandsynlighed være interesseret i at blive fundet øverst på Google, når folk søger efter en tømrer i nærområdet – dette gennem eksempelvis søgeord som “tømrer fredericia”, “tømrer i fredericia”, eller hvad der nu specifikt søges på, når det gælder disse søgninger. Har du omvendt en frisørsalon i Svendborg, vil du højst sandsynligt gerne være placeret øverst på Google, når folk leder efter en frisør i Svendborg – dette gennem søgeord som eksempelvis “frisør svendborg” eller “frisørsalon svendborg”. Alt afhængig af, hvilken type virksomhed du har, og hvilken branche din virksomhed tilhører, vil du være interesseret i at være placeret højt på søgemaskinerne på hertil relevante søgeord. SEO – eller søgemaskineoptimering – handler altså helt overordnet for virksomheder om at være synlig på de søgeord, som man gerne vil findes, når potentielle kundeemner benytter sig af søgemaskinerne.
Mange faktorer influerer din hjemmesides søgemaskineoptimering
For at besvare spørgsmålet “Hvad er SEO?” er det også væsentligt at berøre de mange faktorer, der spiller ind, når søgemaskinerne skal vurdere din hjemmesides SEO-relevans i forhold til dine konkurrenters. Eksempelvis Google tager nemlig udgangspunkt i et væld af faktorer, når de skal vurdere din hjemmesides relevans i forhold til diverse søgninger. Ikke alle faktorer tæller lige meget i forhold til Googles vurdering – nogen tæller nemlig mere end andre. Blandt de faktorer, der har indflydelse på din hjemmesides søgemaskineoptimering, findes den tekniske SEO-del (alle de tekniske aspekter og forudsætninger, der skal spille på din hjemmeside), søgeoptimerede title tags, metabeskrivelser, hjemmesidetekster og hele linkbuildingdelen. Da vi holder denne besvarelse af spørgsmålet “Hvad er SEO?” overvejende simpel, vil vi ikke gå ind i en detaljeret beskrivelse af hver af disse faktorer. Det skal dog nævnes, at selve de fire områder – title tags, metabeskrivelser, on page-hjemmesidetekster og linkbuildingdelen – er, hvad vi tager os af hos SETION.
Ud over alle disse ovennævnte faktorer, der spiller ind på søgemaskineoptimering, findes også et altoverskyggende element omhandlende den konkurrence, som findes på de søgeord, som man som virksomhed ønsker at blive fundet på. Der er nemlig stor forskel på, hvor stor konkurrence der er på de forskellige søgeord. Nogle søgeord har stor søgevolumen, hvilket vil sige, at der foretages mange søgninger på disse ord hver måned. Ofte er der stor konkurrence om at være placeret godt på søgemaskinerne, når det kommer til søgeord som disse, da gode placeringer på disse søgeord ofte vil være lig med rigtig mange hjemmesidebesøgende. Omvendt har andre søgeord markant lavere søgevolumen, hvor graden af konkurrence på disse søgeord samtidig ofte vil være lavere.
SEO hos SETION
Hopper man op i helikopterperspektiv og skuer ud over hele Danmark, vil man hurtigt finde ud af, at antallet af bureauer, der tilbyder SEO, er mange. Bureauerne fås i alle størrelser og med alle former for erfaring, og det er denne branche, at vi med SETION er en del af.
Nogle af de områder, som vi hos SETION adskiller os fra mange andre på, er ved vores opgavefokus, pris, fleksibilitet og generelle gennemsigtighed. Prismæssigt kan man roligt sige, at det er billig SEO, vi tilbyder. Vi har brugt fire år på at udvikle en algoritme, der klarer meget af det ellers manuelle arbejde, som en SEO-konsulent skulle lave. Dette gør, at vi har mulighed for at tilbyde en særdeles konkurrentedygtig pris. I henhold til fleksibilitet – og altså et område, som vi også adskiller os fra mange af vores kolleger på – har vi SEO uden binding. Sidst men ikke mindst tilbyder vi fuld gennemsigtighed. Dette ved det faktum, at alle vores kunder får eget login til vores system, hvor de her har fuld adgang til at se, hvad de får for deres penge – hvilke opgaver, der laves, og hvilke resultater, der skabes.