Skip to main content
Nyheder

Stigende klikpriser gør SEO endnu mere interessant

By september 30, 2022juni 13th, 2023No Comments

 

Stigende klikpriser gør SEO endnu mere interessant

I takt med de mange opdateringer, der rammer den digitale marketing – både IOS 14 hos Apple og de mange løbende udviklinger fra Google og Facebook – presses klik- og visningspriserne hele tiden. Dette påvirker naturligvis de mange annoncører, der bruger stort spend på de betalte kanaler. CPA-priserne (CPA = Cost Per Action – pris pr. salg eller handling) skyder i vejret, og der skal bruges flere penge på at hente samme antal salg eller leads i forhold til tidligere. Mange fortsætter ufortrødent med deres forbrug på CPC-kanalerne, uden at de samtidig tager alternativer til overvejelse – og uden at overveje at omlægge strategien med et længere perspektiv for øje.

Online Marketing er for mange her og nu, hvilket naturligvis også understreges af den situation, som verden befinder sig i, med sigende omkostninger på næsten alle fronter. Her bliver mange nødsaget til at justere og stramme til, hvor de kan. Dette går meget ofte ud over marketing, som let kan tændes og slukkes. En start- og stopstrategi er dog i min optik ikke en holdbar løsning eller en løsning, der gavner virksomheder på sigt – for på den anden side af recessionen står der igen kunder klar til at købe og BTB-virksomheder, som vil have fat i dig.

Tag de mere langsigtede briller på

Hvis vi tager de mere langsigtede briller på og ser ind i en model, der kan gavne din virksomhed på den længere bane, så er vi nødsaget til at kigge nærmere på SEO, som med stigende CPC-priser (CPC = Cost Per Click – på dansk pris pr. klik) nu er endnu mere interessant end tidligere. Optimering af dit website med fokus på søgemaskinerne kan løses på mange måder. Du kan gøre det hele selv. Er det nemt? NEJ, men det er muligt. Du kan vælge at indgå en aftale med et konsulentbureau, hvor du skal betale timeløn og kaste økonomi efter at få løst diverse opgaver. Her bliver du ofte bundet på arme og ben med lange bindinger – blot for at “spare” lidt på dit månedlige fee. Du kan også vælge SETION, hvor du udelukkende betaler for de opgaver, som du får udført. Altså det rå SEO-produkt. Hos os har du i øvrigt ingen binding, og du kan ALTID justere dit budget, som du ønsker. Du har dermed en agil løsning, som du kan tilpasse efter dit omkostningsniveau.

Det er også en vigtig note, at med fokus på din SEO vil du med tiden opleve, at du kan være med til at forbedre dine CPC-priser, hvis eller når du starter betalt annoncering igen. Google og de sociale kanaler belønner kvalitative hjemmesider og optimeret indhold, der matcher annoncen. Der er dermed andre fordele at hente ved at begynde at fokusere mere på søgemaskineoptimeringen af din hjemmeside nu.

“Vi ser i nogle situationer CPC- og CPM-priser, der ligger op til 50 % højere end sidste år. Det sætter i dén grad højere krav til at få brugerne konverteret til kunder.” – Jacob Madsen, Head of Ads – River Online.

Hvor lang tid går der, inden du får resultater med SEO?

… men hvor lang tid går der, inden du får resultater med SEO? SEO en en mere langsigtet strategi, der også kræver tålmodighed. Inden du starter et SEO-samarbejde op, skal du huske, at dine forventninger skal give mening. Vi ser ofte, at resultaterne først begynder for alvor at tage fart efter seks måneder, men vi anbefaler, at man kigger ind i en strategi, hvor man som minimum afsætter 12 måneder til at opnå en række målsætninger. Du kan læse mere om, “hvor lang tid SEO tager”, her.

I og med at SEO tager tid, er det derfor også afgørende, at man kommer i gang før eller siden – om det så er med det helt store setup, eller man blot starter i det små. Overvej, hvordan dit budget bedst er givet ud, og tænk gerne mere langsigtet, selvom markedet p.t. gør, at der ofte kommer panik, og man smider alt over på et quick-fix.

Sidder du også læser med her, og er du en af de utrolig mange annoncører, der oplever klik- og visningspriser, som bare skyder i vejret? Så gør dig selv den tjeneste at gentænk din online strategi. Nok fokuserer SETION kun på SEO, men jeg står gerne til rådighed for en generel snak om dit marketingmix og den (digitale) strategi, I bør lægge for fremtiden som virksomhed.

Vi hjælper 100+ virksomheder

til bedre placeringer på Google