Skip to main content
Nyheder

Daniel og Anders’ praktikophold hos SETION

By juni 8, 2023No Comments

Daniel og Anders’ praktikophold hos SETION

Daniel Moha Mouhouche Hansen og Anders Hansen, der til daglig læser markedsføringsøkonom på IBA i Kolding, afsluttede for nylig deres praktikophold hos SETION. Drengene har i denne forbindelse skrevet en blogindlæg om deres oplevelse som praktikanter hos SETION. Læs det lige her. 

 Daniel Moha Mouhouche Hansen (til venstre) og Anders Hansen (til højre) modtog gavekurve på praktikopholdets sidste dag.

Indledning

Vi vil gerne starte med at sige, at samarbejdet med SETION har været helt igennem en spændende og lærerig oplevelse. Som markedsføringsøkonomer blev vi udfordret på vores viden om markedsføring og specielt SEO, hvor vi har stået med mange forskellige deadlines og interessante opgaver. Det har været et selvstændigt forløb, hvor vi selv har stået for opgaveløsningen, og hvordan vi bedst kunne nå frem til det endelige resultat – dog har der altid været en hjælpende hånd fra alle vores kollegaer. De har ikke været sky med at dele deres viden eller teknikker med os, hvilket har resulteret i, at vi har lært meget og så endda på kort tid. Man skulle tro, det var det bedste ud fra vores forløb, men vi vil mene, det var oplevelsen og de relationer, vi har opbygget, der klart var hovedpunktet i vores praktikforløb hos SETION.

Hvordan vi fandt praktikpladsen, og hvem vi er

Vi er begge to under uddannelse ved IBA Kolding som markedsføringsøkonomer. Da vi stod her på sidste semester og skulle til at lede efter praktikpladser, var det både sjovt – men også svært – at vælge, hvad man gerne ville. Der var rige muligheder for al slags markedsføring, og en af dem, som kom igen, var SEO-bureauer. Hos IBA Kolding var det svært at gå i dybden med SEO, da man ikke rigtigt kan komme i dybden med den slags arbejdsopgaver som studerende. Vi tænkte begge to her, at det kunne være sjovt at lære mere omkring SEO, og om det egentligt var så nørdet og kedeligt, som vi selv havde regnet det for at være. En tidlig formiddag fik vi en e-mail fra IBA, hvor de skrev om SETION, som manglede praktikanter, og hvilke slags arbejdsopgaver der ville være involveret i forløbet. Vi syntes begge to, det lød spændende og fik sendt en ansøgning afsted få timer efter. Her fik vi et hurtigt svar og kom i samtale med Nikolaus, som stod for at være ansvarlig under vores tremånedersforløb.

Anders Hansen (til venstre) bliver overrasket med en gavekurv givet af supportansvarlig Kristian Juelsgaard (til højre).

Hvad vi har lært og lavet om SEO

Vi startede ud med det basale omkring SEO – nemlig linkbuilding – og hvordan det kunne bruges til at øge en hjemmesides Domain Rating og mest af alt øge kundernes placering på de udvalgte søgeord. Det var en simpel opgave, men den gav stor forståelse for, hvor vigtigt SEO er for enhver form for virksomhed. Efter lidt tid, hvor vi kun stod for udarbejdelsen af linkbuilding, fik vi også ansvaret for at bestille disse indlæg til SETIONs kunder. Her var det vigtigt at tjekke volumen på kunders enkelte søgeord og se, hvilke søgeord de havde gode placeringer på i forvejen osv. Forskellen på en 2. plads på Google og en 1. plads kunne i nogle tilfælde være en forøgelse i trafikken på over 200 %. Det var derfor virkelig spændende at se, hvor meget der skulle til for at få SETIONs kunder op på den øverste placering og se, hvordan trafikken blev forøget til en kundes hjemmeside gennem dette ene søgeord. Det var også her, vi virkelig forstod, hvor vigtigt et enkelt søgeord kan være for en virksomhed.

Efter vi havde forstået, hvor vigtigt søgeord var, blev vi inkluderet i at udarbejde kunders søgeordsanalyser. Her fik vi en masse SEO-værktøjer ved hånden, hvor al data på alle søgeord kunne findes. Det var dog ikke nok bare at tage de største og bedste søgeord, da i nogle tilfælde passede det ikke til virksomheden, og ellers var der al for meget konkurrence på søgeordet. Her blev det dog spændende at finde på andre søgeord, som passede til både kundens hjemmeside og branche, hvor konkurrencen ikke var nær så slem. Efter vi havde fundet søgeordene til kunden og færdiggjort analysen, røg den altid videre til SETIONs analyseansvarlige, Kasper, som også var mere end glad for at kunne dele hans viden og teknikker med os.

Vi blev også oplært i, hvordan man udarbejder title tags og metabeskrivelser, hertil hvilke værktøjer der kunne hjælpe en med at se, hvor meget der skulle til, før Google ikke selv oprettede disse for kunderne eller forkortede title tags og metabeskrivelserne. Her var det mest interessante at skulle forstå kundernes forretning og deres ydelser for bedst at kunne lave title tags og metabeskrivelser, som var fængende for forbrugerne at klikke ind på. 

Efter at have arbejdet med WIX som hjemmesideopbygger ved næsten alt på IBA, fandt vi hurtigt ud af her hos SETION, at de fleste bruger WordPress i deres virksomhed. Vi blev her kastet ud i et nyt program, hvor vi både lærte om nødvendigheden ved at kompresse billeder på hjemmesider, optimeringen af kunders title tags og metabeskrivelser samt interne links.

Vi blev også sat på prøve ved, at vi selv skulle opbygge hjemmesider fra bunden, som skulle bruges til linkbuilding for kunderne. Da vi selv oprindeligt havde lært om WIX, brugte vi her et plugin til WordPress, som hedder Elementor. Her kunne vi godt mærke sammenligningen imellem, hvad vi havde lært på vores uddannelse, og den virkelige verden, da Elementor får WordPress til at fungere lidt ligesom WIX. 

Afsluttende gruppebillede med alle fremmødte på Daniel og Anders’ sidste dag i praktik. 

Hvad vi lærte om SoMe

Vores SoMe-viden blev også sat på prøve i mange områder. Vi var begge nye til LinkedIn, så der var noget kommunikationsforskel fra vores sædvanlige medier, som vi skulle vænne os til. Vi endte dog med at forstå kommunikationen og i samarbejde med SETIONs markedsføringsansvarlige, Mads, nåede vi at få SETIONs bedste LinkedIn opslag, som var en fødselsdagsvideo. Her stod vi for storyboardet, og hvilke “rekvisitter” der skulle bruge – desuden hjalp vi også med at skyde videoen. Efter lidt tid fik vi også overrakt SETIONs Tiktok-bruger, hvor vi har lagt samtlige videoer ud på. Vi fik at vide, at Tiktok var en legeplads, som skulle bruges til at teste forskellige videotiltag på, og det var lige præcis det vi gjorde. Ud over dette fik vi også udarbejdet en del grafisk content til alle SETIONs sociale platforme. 

Hvordan stemningen og arbejdsmiljøet var 

Stemningen og arbejdsmiljøet her hos SETION var noget helt andet, end vi havde forventet. Lige fra da vi kom ind til praktiksamtalen til tre måneder efter, har det været et meget ungt miljø, men stadig meget professionelt. SETIONs flade organisatoriske struktur gjorde også, at man talte med alle kollegaer tværs over virksomheden, og alle var både glade men stod samtidig også hurtigt klar til at hjælpe. 

Vores arbejde blev altid tjekket efter af specialisterne, og hvis der var et problem med noget, så kunne de altid finde en løsning på det, lige meget hvor indviklet det var. Ingen spørgsmål kunne blive for dumme og alle var mere end ivrige efter at lære fra sig. Det bedste ved arbejdsmiljøet var klart, at man kunne være sig selv og ikke kun så sine kollegaer som kollegaer, men mere venner på arbejdsstedet. Der var altid plads til lidt sjov. Et andet sjovt ritual var altid, at på slutningen af en uges godt arbejde skulle der spilles Fifa, mens vi alle nød en bajer.

Afrunding

Vores praktikforløb har været en sjov, lærerig og spændende oplevelse, der har formet vores perspektiv på arbejdsverdenen til at være noget helt andet, end hvad vi var vant til. Her behøver arbejdet ikke være så gråt og kedeligt, da man nemlig ikke har tid til at kede sig, så længe man finder det spændende og udfordrende. Vi fik også for alvor fornemmelsen af, hvor bredt markedsføring er, og hvor mange nøglepunkter der skal til for at give forbrugerne den bedste kunderejse. Men mest af alt har vi haft tre fantastiske måneder, hvor vi har lært de sejeste gutter at kende og været med på SETIONs helt unikke eventyr!

Mvh

Daniel og Anders