Hvor lang tid tager SEO?
Spørgsmålet “Hvor lang tid tager SEO?” – og spørgsmål, der helt generelt relaterer sig til tidsrammen for SEO – er blandt de spørgsmål, som vi oftest bliver stillet hos SETION. Det er sådan, at søgemaskineoptimering (SEO) langt hen ad vejen handler om tålmodighed, da resultaterne altså ikke bare lige kommer over natten. I dette blogindlæg giver vi vores bud på et svar på, hvor lang tid SEO tager.
SEO – en mere langsigtet strategi
Helt overordnet kan søgemaskineoptimering beskrives som en langsigtet strategi – særligt hvis man stiller den op over for betalte annonceringsformer som eksempelvis Google Ads og Facebook-/Instagram-annoncering, hvor du med den rette kapital kan opnå masser af synlighed med det samme. Modsat betalte annonceringsformer som eksempelvis Google Ads og Facebook-/Instagram-annoncering koster det dig ikke direkte penge at rangere højt i Google organiske søgeresultater.
‘Det eneste’, du i grunden skal af med for at få din hjemmeside til at rangere højere på Google, er en masse viden om, hvad Googles algoritme honorerer af søgemaskineoptimeringstiltag, samt en masse investeret tid i herefter at gennemføre de nødvendige optimeringer af din hjemmeside. Hvis din viden om SEO er begrænset, kan det komme til at koste dig rigtig mange indirekte kroner at skulle bruge tid på først at sætte dig ind i, hvad der virker SEO-mæssigt, og siden hen så at udføre alle disse tiltag på din hjemmeside.
Hvor lang tid tager det så, før jeg kan se resultater?
Selve tidsrammen for, hvornår du vil begynde at se ønskede SEO-resultater (såfremt du gennemfører en søgemaskineoptimering, som Google honorerer), er umulig at definere præcis. Det kræver hvert fald en forventningsafstemning af, hvorvidt du tænker top 3 (eller i nærheden af) på Googles side 1, når du tænker “ønskede resultater”, eller om det blot handler om at se, at der begynder at ske noget, og din hjemmeside således begynder en fremgang på placeringerne på Google på de søgeord, der arbejdes på.
Spørges der til, hvor lang tid der går, før man potentielt kan være i top 3 på Google på et søgeord, fra man starter med at arbejde på det, snakker vi oftest en tidsramme på hvert fald fem-seks måneder, hvis der er tale om et søgeord, hvor konkurrencen om placeringen er større. Her kan det ikke engang loves, at man kommer i nærheden af top 3, da dette kommer an på, hvor stærke konkurrenterne er. Efter fem-seks måneder bør du dog begynde at kunne mærke en effekt på de af dine søgeord, hvor du har højere konkurrence. En positiv effekt kræver dog, at søgemaskineoptimeringen, der udføres, er optimal, og at din hjemmesides sikkerhed, hastighed og struktur osv. derudover også er optimal.
Omvendt – hvis vi snakker søgeord, hvor konkurrencen er i den lavere ende – vil man potentielt kunne nå topplaceringer på kortere tid. Når vi i det hele taget snakker topplaceringer på Google, kan man kun ty til cirkaestimater og ikke klare konklusioner, da det altså vil afvige fra søgeord til søgeord, hvor lang tid der går, før man opnår en topplacering. I det hele taget handler det for det første om at lave nogle tiltag, som Google honorerer. Derudover skal ting som hjemmesidens sikkerhed, hastighed og struktur oftest også være i orden. Herfra er det op til Googles algoritme at vurdere, hvorvidt ens SEO-tiltag og hjemmesidens forfatning berettiger til en bedre placering end de placeringer, som dine konkurrenter har.
Snakker vi i stedet om, hvor lang tid der vil gå, før du kan begynde at resultater og blot en form for fremgang på dine søgeord, er snakken en anden end den vedrørende, hvornår du potentielt vil være omkring top 3 på Google. Såfremt din hjemmeside er indekseret af Google, og du foretager noget søgemaskineoptimering, som honoreres af Google, vil du sandsynligvis efter blot cirka en måneds tid få en indikation af, i hvilken retning dine søgeordsplaceringer går. Herfra skal du være opmærksom på, at det er helt naturligt, at dine placeringer indimellem vil gå frem og falde tilbage på rejsen mod en placering længere fremme på Google.
Vil man have leads lynhurtigt eller ordrer her og nu, er SEO ikke vejen, man skal gå. Har man i stedet tålmodighed til at se den forhåbentlige positive udvikling, som ens søgeord tager, er SEO og SETION de rigtige at vælge.