Google’s Helpful Content Update: Indhold til mennesker – ikke til SEO
D. 25. august rullede en af de største opdateringer ud, vi har set længe. Netop dette har vores direktør Rasmus Gøtzsche skrevet et blogindlæg om. Hos SETION har vi nemlig allerede fået mange Google’s Helpful Content Update, og hvordan vi hos SETION agerer, når Google melder sådan noget ud. Rasmus har derfor samlet de vigtigste takeouts omkring opdateringen, samt hvordan vi reagerer på disse. Læs det lige her.
Det afgørende i Google’s Helpful Content Update er, at de nu i højere grad belønner indhold skrevet til mennesker og samtidig deevaluerer indhold skrevet udelukkende til søgemaskinerne. Med andre ord bør man – når man skriver tekster på sin hjemmeside – nu virkelig have fokus på læserne og ikke så meget på, hvordan søgemaskinerne læser teksten. Den skal være velskreven og uden overforbrug af søgeord og mærkelige ordstillinger.
Hvad gør vi hos SETION?
For at imødekomme Google’s Helpful Content Update har vi – efter opdateringen kom ud – adviseret alle vores tekstforfattere og skærpet kravene. Da vi har udviklet vores eget contentsystem, som alle vores tekstforfattere skriver i, har det været simpelt for os at justere de faktorer, der skulle justeres. Ligeledes har vi tilpasset måden, hvorpå vi laver vores søgeordsanalyse, og også i denne forbindelse har vi sikret os, at vores medarbejdere er klar over vigtigheden af search-intent, når de udvælger de søgeord, der skal optimeres på. Nogle af de yderligere pointer fra opdateringen kommer jeg ind på nedenfor.
Hold dig fra at skabe indhold, der ikke matcher din hjemmesides fokus
Pas på med at skabe indhold, der ikke matcher din hjemmeside eller webshops fokus. Med dette menes der, at man som websiteejer ikke skal ty til at skabe indhold, der ikke matcher den niche, man har. Det kunne f.eks. være, at man drev en webshop, der solgte madvarer, men hvor man pludselig opdagede muligheden for at profitere på søgeord omkring køkkenudstyr, som ligger fjernt fra eksisterende sortiment.
Så spørg dig selv, inden du går ud på nye opdagelsesrejser i søgeord, der ligger fjernt fra din niche; “Er det indhold, jeg skriver, primært for at tiltrække brugere fra søgemaskinerne – eller til rigtige, relevante mennesker?” “Skriver jeg dette indhold, kun fordi disse søgeord trender, og ikke fordi de har gavn for min nuværende målgruppe?” “Skriver jeg dette indhold uden at have større viden omkring det, eller blot fordi jeg mener, det kan skabe trafik?” Når du har svaret dig selv på disse spørgsmål, tænker jeg, du er klar over, om det indhold, der er på vej ned i tastaturet, er værd at skrive – hvis vi tager Google’s Helpful Content Update in mente.
Pas på med at kombinere mange emner på én side
Google skriver også, at man skal passe på med at kombinere mange emner på én side. Igen slår de ned på manglende relevans. Man kan ikke være alt for alle på et website. Dette forvirrer ikke blot brugerne, der kommer ind på sitet, men også søgemaskinerne, der har meget sværere ved at forstå siden. Netop dette er noget af det, vi hos SETION virkelig har fokus på – at sikre, at vi ikke “blot” fylder søgeord ind på siderne, der ikke matcher siden fokus. Fylde-søgeord er nemlig ikke lig med større succes. Det handler om at finde de helt rette søgeord.
Dine brugere skal lære noget
Google har også fokus på, at teksterne, der skrives, giver brugeren en følelse af, at de har lært noget. Tekster skrevet til søgemaskinerne er ofte sludder for en sladder og gentagelser, hvor man siger en masse, uden at læseren får noget af værdi med. Så når der skrives tekster fremadrettet, er det vigtigt at skrive, så brugeren faktisk får noget læring eller får svar på et problem ud fra deres læsning af din tekst. Det er ofte netop dette, der i første omgang gjorde, at den besøgende lavede givne søgning. Med andre ord; vær omhyggelig med at give brugeren nogle svar og noget, de reelt kan bruge til noget, så de ikke behøver at foretage flere relaterede søgninger efterfølgende.
Undgå at negligere læseren oplevelse
Dette leder os videre til Googles opfordring om at lade være med at negligere den overordnede læsers oplevelse. Skriv indhold, der giver læseren en tilfredsstillende oplevelse, og som ikke giver dem grund til at lede efter flere svar andre steder. Google råber også “vagt i gevær” til sider, der skriver tekster indeholdende fakta, der ikke er bekræftet eller godkendt – simpelthen for at sikre troværdighed mellem dig og dine læsere.
Udrulningen af Google’s Helpful Content Update starter med engelske websites
Udrulningen af Google’s Helpful Content Update løber over de næste uger mod engelske websites, hvor de derefter vil begynde udrulningen i resten af Europa. Selvom vi må forvente, at der går noget tid, før opdateringen rammer danske hjemmesider, følger vi hos SETION nøje med i vores kunders rankings. Skulle vi opleve udfald, vil vi her agere og justere analyser mv. til, så det matcher kravene fra opdateringen. Det skal her nævnes, at netop search-intent og relevant indhold er noget, der har været fokus på fra start i vores arbejde, men som nu altså er blevet endnu vigtigere.
Netop derfor skruer vi op for kvalitetssikringen af det indhold, der ryger på kundernes websites, så vi sikrer en optimal kvalitet overfor de læsere, der måtte sidde bag skærmene og læse med. Google nævner, at de over de næste måneder vil justere løbende i opdateringen, så de får skåret ned i det unyttige indhold på nettet og givet brugerne tekster skrevet til dem.
Hvem rammer denne opdatering mest?
Opdateringen kommer helt sikkert til at ramme mange affiliate sites, der blot skriver indhold om alt og ingenting for at skabe trafik i håbet om, at læseren klikker sig videre til et andet site, hvor de foretager et køb, laver en tilmelding eller lign. Disse sider er netop sider, som blot er dannet for søgemaskinerne og ikke som ønsket til mennesket.
For at opsummere ganske kort: Skriv tekster til dine læsere og ikke til søgemaskinerne. Skriv kvalitativt indhold, baseret på fakta, som giver læseren en god oplevelse og noget værdifuldt med derfra. Lad være med at “proppe” søgeord ind på siderne. Skriv tekster, der matcher din niche, og undgå at skrive om emner uden for nichen blot i håbet om at skabe trafik. Alt dette tager vi hos SETION med os, og vi har allerede igangsat initiativer, der matcher Googles opdatering. Har du spørgsmål til opdateringen, hvad netop du kan gøre for at tilpasse dig opdateringen, så tag endelig fat i mig.