Skip to main content
Nyheder

Fokusér på omkostningsbesparende marketing

By november 23, 2022juni 13th, 2023No Comments

Fokusér på omkostnings-
besparende marketing i denne tid

Stigende elpriser. Stigende energipriser. Stigende inflation.

Hold nu op, hvor snakker vi meget om det her lige nu. Og hvor kan det være trættende kun at tale om alt det negative hele tiden. Jeg har derfor tænkt meget over det her blogindlæg, som omhandler, hvordan man som marketeer kan opretholde momentum uden at skulle rammes af de mange stigende omkostninger, der ofte afliver marketingbudgettet.

Krisetid er lig med en masse justeringer og besparelser på mange fronter. En af de “nemmeste” steder at forsøge at spare er på marketing, da det her er let at tænde og slukke for sine udgifter. Men er det klogt at forsøge at finde besparelse på de områder, der rent faktisk skal generere kunder i din virksomhed? Den kloge læser vil nok allerede kende mit budskab; Nej!

”Udnyt krisen – lad aldrig en god krise gå til spilde” udtaler CBS-professor Morten Bjerre i dette indlæg på markedsforing.dk: https://markedsforing.dk/artikler/nyheder/nedskaeringer-fyringer-og-satsninger-saadan-rammer-krisen-marketing/.

I selv samme artikel nævner Mark Riton, som har en ph.d. i marketing og undervist på bl.a. London Business School MIT, at krisen ”vil få mange ubegavede virksomheder til skære ned på marketing og fjerne midler til brandopbygning. Mens de i stedet vil kaste penge efter kortsigtede marketingfremstød, hvilket faktisk er helt forkert at gøre, og de virksomheder vil lide.”

Men hvorfor er det ikke det rette move, og hvad bør man i stedet gøre for at holde sit marketingtryk, samtidig med at man forsøger at lave besparelser netop her? Det vil jeg forsøge at belyse og her komme med nogle helt konkrete råd til, hvordan du kan fokusere på mere på omkostningsbesparende marketing i krisetider som denne.

Pessimistiske forbrugere. 38 % af danske forbrugere var i august 2022 pessimistiske om deres økonomiske situation. Det er en stigning fra 23 % på et halvt år.
81 % af danskere angiver også, at de sparer på grund af krisen. 48 % sparer på el, 40 % på restauranter, 33 % på biografer og koncerter, imens 32 % sparer på ferier, tøj eller sko.
50 % af svenske forbrugere er bekymrede over deres økonomiske situation. Selvom danske forbrugere altså er bekymrede, er de mindre bekymrede end i nabolandet.

Kilde: AIM Create

Du kan spare penge på mange måder

Mulighederne for at spare penge din marketing kan være mange. Det første, du bør gøre, er at danne dig et overblik over dine nuværende udgifter; hvor bruger du penge, og hvad er dit udbytte heraf? Nogle aktiviteter kan være af mere brandingmæssig karakter, men gør dig selv den tjeneste at liste ALT op. Dette vil give dig overblik og gøre, at du allerede her måske stiller dig selv spørgsmålet; “Hvorfor bruger vi penge her?”

Du kan med fordel have følgende punkter med i dit overblik: Kanal, månedlige forbrug, evt. udgift til bureau, formål, udbytte, CPC eller CPM. Husk, at kører du andet end online marketing, er det ligeledes vigtigt at have dette med. Bruger du eksempelvis penge på avisannoncer, radio, tv eller lignende, er det yderst vigtigt at kunne analysere udbyttet heraf og derfor efterfølgende kunne skabe det helt rette marketingmix, der giver dig mest “value for money”.

Når du har udført step 1, har du her et nemt overblik over dine aktiviteter og udgifter hertil. Gå nu i gang med tilpasse dit setup, så du her opnår den største effekt for den billigst mulige investering. Dog vil jeg som nævnt appellere til, at du som annoncør tænker længere frem og ikke “bare” skærer fra, men hele tiden ser, hvordan du kan optimere forretningen ved at fordele dine udgifter, hvor indtjeningen eller effekten er størst.

Dine betalte kanaler er ofte, hvor omkostningerne er størst, og her kan du med fordel sætte ind. Der ligger ofte et stort potentiale i at gennemgå dine kampagner flittigt – og justere til – baseret på den data du får retur. Men der er også grobund for at flytte budgetterne til mere omkostningsneutrale fokusområder såsom SEO.

SEO hos SETION

Vi mener selv, at SETION er som skabt til en krisetid som denne, da vi netop giver dig stor fleksibilitet, idet du ingen binding har på din aftale. Vi tilbyder dig SEO uden en masse udenomssnak. Du køber nemlig blot de SEO-opgaver, der skal udføres og implementeres på din hjemmeside. Du betaler ikke timeløn til en dyr konsulent eller selvudnævnt SEO-orakel. Vi har skåret det dyre led væk – dette gennem automatisering. Men bare rolig: blot fordi nogle manuelle processer er automatiseret, gør det ikke kvaliteten dårligere. Nej – opgaverne, der udføres, er præcis de samme, som du vil få udført hos et mere ”klassisk bureau”.

Forskellen er blot, at du hos SETION – modsat hos det klassiske bureau – ikke betaler for, at en konsulent skal lokalisere opgaverne, bestille dem og implementere dem. Størstedelen af dette arbejde klarer vores algoritme nemlig for dig – nemt og enkelt. SEO-opgaverne, som vi skriver for dig, skrives og implementeres selvfølgelig af mennesker. Således oplever du samme kvalitet hos SETION, som du gør hos et klassisk bureau. Du får bare samme arbejde til en markant skarpere pris hos SETION.

Netop dette er i mine øjne omkostningsbesparende, og det kan være med til hjælpe din virksomhed med fortsat at sætte tryk på jeres SEO, samtidig med at I får ydelsen til en særdeles fordelagtig pris. Med andre ord: Sluk IKKE din marketing, selvom det kan virke som det mest oplagte i en svær tid. Der er nemlig også en tid efter krisen. Derfor: Tænk klogt, og brug dine ressourcer klogt.

Bruger du i dag 5.000 kr. hos et SEO-bureau, vil du med et skifte til SETION formentlig kunne opleve samme resultat – men til en fjerdedel af prisen. Hvis du synes, det lyder interessant, og ønsker du at spare penge NU, så tilmeld dig GRATIS her: https://setion.dk/kom-i-gang/ – så laver vi en indledende analyse af din SEO og lokaliserer de søgeord, der bør arbejdes på. Vi giver dig også et forslag til et budget og lader DIG bestemme, hvordan og hvornår du ønsker at starte.

Husk, at du altid har 100 % gennemsigtighed til, hvad vi laver, hvornår vi laver det, og hvilke resultater det giver dig. Nemt og enkelt og uden en masse fancy grafer, sælgersnak og falske garantier.

Vi hjælper 100+ virksomheder

til bedre placeringer på Google