Skip to main content
Nyheder

Google ruller ‘uendelig scroll’ ud

By november 11, 2021No Comments

Google ruller ‘uendelig scroll’ ud

Google ruller ‘uendelig scroll’ ud

Du har måske hørt det – måske har du ikke. I starten af oktober begyndte Google at rulle deres ‘uendelig scroll’-funktion ud. Dette betyder, at hvor mobilbrugere efter ti søgeresultater før skulle klikke på en “See more”-knap for at loade en ny side med resultater, skal de nu ‘bare’ scrolle ned af, som tjekkede de deres nyhedsfeed på eksempelvis Facebook eller Instagram.   

Mobilbrugere i USA blev de første 

Det er langt fra alle, denne funktion endnu er tilgængelig for. Googles udrul af funktionen i starten af oktober blev i første omgang til mobilbrugere i USA. Omhandlende netop denne nye funktion udtalte Google i en pressemeddelelse følgende:

“While you can often find what you’re looking for in the first few results, sometimes you want to keep looking. In fact, most people who want additional information tend to browse up to four pages of search results. With this update, people can now seamlessly do this, browsing through many different results, before needing to click the ‘See more’ button.”

Der er endnu ikke blevet sagt noget om, hvorvidt eller hvornår funktionen rulles ud til alle mobilbrugere rundt i hele verden.

Vi vil komme til at bruge mere tid på Google

Spørger man kritikere til, hvad denne opdatering vil få af betydning, får man svaret, at denne vil få os til at bruge mere tid online på Google. Manden bag funktionen, Aza Raskin, erkender faktisk også, at han føler sig en anelse ‘skyldig’:

“If you don’t give your brain time to catch up with your impulses, you just keep scrolling”.

Alt i alt lader det dog til, at på samme tid som Aza Raskin føler sig ‘skyldig’ over featuren, vil denne nye funktion blive en stor fordel for Google selv, hvis folk kommer til at bruge funktionen til at scrolle gennem flere søgeresultater. Jo flere søgeresultater brugerne ser igennem, jo flere betalte annoncer vil de også eksponeres for. Hvor annoncerne før var at finde i toppen og bunden af hver side, vil de nu være placeret løbende gennem det nye Google-feed. Dette kan føre til, at folk får sværere ved at skelne mellem betalte og organiske søgeresultater.